lauantai 7. toukokuuta 2016

Valloittavan kaunis ÖÖLANTI ♥

Lomalta palattu (leveä hymy kasvoilla) jo maanantaina, mutta kukapa nyt haluaisi näin hienoilla keleillä istua koneen ääreen kirjoittamaan reissutarinaa. Mutta pakkohan se on, muuten tarinat unohtuu ja vain kuvat jäävät elämään. Tästä tuli aika sekava reissupäivitys, kun ajatuksia pomppii niin paljon päässä, mutta josko kuvat kertovat teille meidän reissusta enemmän kuin tuhat sanaa.

Reissu oli kyllä ihan huippu!! Öölanti vei sydämemme ihan täysin! ♥ Jos Gotlantikin on ihana saari, mutta kyllä tuo Öölanti on vielä ihanampi! Kerkesimme viettää siellä vain neljä täyttä päivää ja senkin takia veri vetää aika kovin takaisin sinne saarelle.
Mutta hei, katsokaa näitä maisemia!! Ja tässä on vain pieni murto-osa kuvista joita siellä räpsin.

Lähdimme reissuun Helsingistä, M/S Viking Gabriellalla. Auton kanssa matkustettaessa on kyllä kiva kun voi vaan ajaa suoraan auton laivaan, eikä tarvitse jonotella ja ihmetellä. Gabriella oli juuri ollut remontissa ja sen kyllä huomasi. Ns. ravintolakäytävä oli mennyt kokonaan uusiksi. Meillä kävi tuuri ja päästiin koko sakki syömään ravintolaan. Pointsit Viikkarille, että huolivat myös koiran ravintolaan. Saimme sellaisen kulmapaikan, että Viski ei varmastikaan häirinnyt siinä ketään. Luulenpa, että kukaan ei edes tajunnut, että meillä siellä koira oli mukana. Ja ihanat tarjoilijat toivat Viskillekin oman pihvin! ♥ Koiran kanssa matkustavalle tälläiset pienet jutut tuovat TODELLA hyvän mielen. Ja juuri tässä syy minkä takia ollaan aina reissusta toiseen haluttu matkustaa juuri Viikkarilla. Ja Viskin kanssa on kiva matkustaa, kun se ei juuri jaksaa mistään ressata! ♥

Tukholmasta oli Kalmariin aika lailla tasan 400 km. Ja Kalmarista lähti 6 km pitkä silta Öölantiin. Sillan ylittäminen oli kyllä jo aikamoinen elämys. Silta oli korkeimmalta kohdalta n.42 m merenpinnasta. Voin sanoa, että vähän pelotti ekaa kertaa ajaa niin korkealle ja pitkälle sillalle. Kaiken lisäksi sillalla oli kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja kaistat olivat aika kapeita, joten ei paljoa ollut varaa katsella ympärilleen! :)

Meidän mökki sijaitsi Förassa eli aika lailla siellä pohjoisosassa Öölantia. Mökki oli meidän kannalta sijainniltaan ihan erinomainen. Ja sijaitsi maalla, ihan omassa rauhassa. Mökiltä oli linnuntietä matkaa rantaan noin 2 kilometriä. Ekana iltana tulikin Viskin kanssa koluttua lähiranta aika hyvin läpi! :)

Perinteiset turistimestat jäi tällä(kin) reissulla näkemättä. Tosin vähän harmitti, olisin halunnut käydä katsomassa mm. Borgholmin linnan ja muutenkin tutustua Borgholmin kaupunkiin. Mutta aikaa oli ihan liian vähän. Ensi kerralla menemme kyllä kahdeksi viikoksi! :) Sitten on aikaa sekä remuta rannoilla että katsella vähän muutakin.

Mainitsinkin jo, että Öölanti oli paljon hienompi paikka kuin Gotlanti. Ehkä mantereen läheisyys + sinne vievä silta auttavat siihen, että saarella on paljon aktiivisempaa elämää. Kaikki oli paljon paremmassa kunnossa, talot jne. Ja satamat olivat jo nyt keväällä aika aktiivisia. Millainen tuo saari mahtaa ollakaan kun kaikki kesäpaikat ovat jo auki...?! Varmasti todella upea. Myös meren läheisyys tuo saarelle oman hienoutensa. Öölantihan on leveimmältä kohdalta vain 16 km leveä, eli meri on koko ajan lähellä. Ja jotenkin se meri vaan kiehtoo kovin - omalla pelottavalla tavallaan.

Öölanti oli täynnä ihania rantoja, joissa ei ainakaan näin keväällä vielä näkynyt ristinsielua. Tai nyt kyllä hiukan valehtelin. Yhdellä ihanalla rannalla oli kaksi hyljettä kivien päällä paistattelemassa päivää! ♥ Ja juuri ennen reissua sanoin, että tahtoisin niin kovin nähdä hylkeitä luonnossa. No nyt on taas yksi haave toteutunut. Ja lähtiessä nähtiin vielä siitä Öölannin sillalta, kuinka yksi hylje paistatteli päivää kiven päällä. Ja muitakin eläimiä tuli nähtyä kun vain hylkeitä, kuten merikotkia, merimetsoja, peuroja (taidettiin meinata ajaa peräti kolme peurakolaria), hirviä, kameleja, pupuja, kaneja jne jne...

Haaveenani oli kiertää enemmänkin Öölannin kahviloita, mutta aika hyvän saaliin sain kun neljän päivän aikana kerkesin kolmessa kahvilassa käymään. Yhdellä autolla kun oltiin liikenteessä, niin kyllähän se auto oli aika lailla enemmän siinä käytössä minkä takia sinne Öölantiin ylipäätään mentiinkin, eli kalastus aina edelle ja sitten vasta muut jutut. Mutta hyvin saatiin sovitettua, miehille kalastusta ja siinä sivussa mulle jotain muuta.

Ensimmäistä kertaa tuli juhlittua vappuaattoakin Ruotsissa. Kävimme Byxelkrokissa katsomassa ensin vappukokon ja sitten menimme syömään paikalliseen kreikkalaiseen ravintolaan, Terazzeniin. Ja täytyy sanoa, että enpä ole piiiitkään aikaan syönyt niin hyvää pizzaa. No okei, en ole melkein vuoteen syönyt edes tavallista pizzaa, mutta kyllä tämä meni joka tapauksessa ihan sinne kärkipäähän ikinä syödyistä pizzoista. Jotkut vaan osaa sen pizzanteon jalon taidon. Lisäksi ravintola oli kiva sisustukseltaan ja palvelu pelasi. Sinne on mentävä ensi reissulla uudestaan.
Ruotsissa vappuun liittyvät kokkotulet, jotka vanhojen uskomusten mukaan karkottavat pahoja henkiä (ja puutarhan risuja).

Itselläni on joku ihmeen kiinnostus majakoita kohtaan, mutta niitä ei Öölannissa ollut ihan niin paljoa kuin mitä Gotlannissa. Kannattaa kuitenkin käydä katsastamassa sekä pohjoisen kärjen Långe-Erik, että etelän Långe-Jan. Ja etelään mennessä kannattaa majakan ympäristössä pyörimiseen varata aikaa. Siellä on hienot luonnonpuistot ja lintujen suojelualueet. Nähtävää siis riittää.

Voitte varmaan uskoa, että koiruus oli aika väsynyt reissaaja! ♥ En uskaltanut häntä kovin paljon vapaana pitää, koska Öölannissa oli todella paljon eläinten aitauksia aidattu piikkilangalla. Samoin kuin sähköaitoja löytyi aika paljon, ja yhdestä sellaisesta Viski saikin nokkaansa pienen tällin. Pelästyi kyllä sen verran, että pitkään pysytteli tarkasti mun kintereillä. Siinä(kin) mielessä olimme kyllä nyt oikeaan aikaan liikkeellä, että lampaat ja lehmät eivät vielä olleet suurimmassa osassa paikoista laitumella.
Ja mikä kivointa - tällä reissulla Viskistä löytyi se kauan jo kadoksissa ollut OFF-nappi!! :D

Öölannista pois tullessa meinas käydä ohrasesti, kun auton pakkaaminen ja mökin siivoaminen veivätkin odotettua enemmän aikaa ja ajoimme takaisin Tukholmaan ihan täysin kelloa vastaan, yhden pysähdyksen taktiikalla. Kaikista jännin hetki taisi tulla n. 10 km ennen satamaa, kun ajoimme tunneliin ja navigaattori päätti lakata toimimasta. Kun tiedät, että sinulla on n. 15 minuuttia aikaa ehtiä satamaan ja jos käännyt tunnelista väärään liittymään, niin se oli sitten siinä. Ja odotellaan seuraavaa laivaa. Mutta ehdittiin sentään. Taidettiin kylläkin olla aika lailla viimeiset joita auton kanssa laivaan otettiin. Check-in:ssä nainen vaan totesi, että kannattaa varmaan ensi kerralla varata pikkasen enempi aikaa...Ai niinkö! :D
Laivareissu takasinpäin meni ihan yhtä hyvin kuin tulomatkakin. Kotiin päin menimme M/S Viking Mariellalla. Takakannen baari oli auki lähtiessä ja mikäs siellä oli ottaa yhdet rentouttavat oluset sen stressaavan ajomatkan päätteeksi.

Niin ja sää asiat meinas unohtua.... Sää oli Öölannissa aurinkoinen, mutta kun rannikolla oltiin niin myös erittäin tuulinen. Saimme juuri ennen reissua Someron Promopajalta Craftin kuoritakit reissutakeiksi ja voin sanoa, että ilman tätä takkia olisi voinut tulla vähän äitiä ikävä! Kyllä kunnon varusteet vaan ovat reissussa kaiken A ja O, etenkin kun reissaaminen on sitä että ollaan olosuhteessa kun olosuhteessa pihalla koko päivä. Lopultakin sain takin joka pitää sekä tuulen että veden ulkopuolella. Mietin vaan koko reissun ajan, että miksiköhän en ole saanut aikaiseksi tälläistä takkia hankkia jo paaaaljon aiemmin.. ☻
Yhtenä aamuna satoi räntää taivaan täydeltä, mutta aika nopeasti se muuttui siitä auringonpaisteeksi. Ja yksi päivä oli harmaa ja tihutteli vettä, mutta sillon oli sit taas aika lämmin päivä eikä tuullut paljoa.

Lisäksi saimme kevyemmiksi takeiksi Craftin fleecetakit, jotka toimivatkin meillä matkustustakkeina sekä itselläni kylminä päivinä kuoritakin alla.
Suuren suuret kiitokset Promopajalle!!

Kiitokset myös matkaseuralaisille!! ♥
Kyllähän hyvän reissun aina tekee se porukka, jonka kanssa matkustetaan.

Ai niin, ja tais sieltä jotain kalaakin tulla.... ;)

Catch & Release

1. <3 Näyttää niin kivalta!! Ehkä viel joskus.. ;) Lemmikeistä erossa oleminen on vaan niin vaikeaa, kun niitä otuksia ei saa mukaan. :,D

1. Kiitos ♥ maisemat oli kyllä todella upeat. Eipä niitä oikein kameralle edes saa kunnolla vangittua vaikka kuinka yrittäisi.
      No sulla tosiaan on isommilla lemmikeillä sen verran kokoa, että mukaan ottaminen on vähän hankalaa. Ja ainakin meillä nuo kissat varmaan kärsisivät aika kovin pitkästä reissaamisesta, joten parempi heille kun jäävät kotiin. Vaikka kova ikävä aina tuleekin ♥

2. Ihania reissukuvia <3 Hyvännäköiset nuo teidän ulkoiluasut! Olipas hyvää palvelua Viikkarilla :)

1. Kiitos Suvi!! ♥
      Ja kiitos - oltiin itsekin ERITTÄIN tyytyväisiä uusiin vaatteisiin. Pelkäsin aluksi että miten käy tuon mun valkoisen takin kanssa. Välttämättä sen värin halusin, vaikka tiedän kuinka arka väri se on. Mutta onnistuin olla tahrimatta. ☺